lördag, mars 10, 2007

Utmaning vidareförmedlad

Från min barndoms uppväxt i Iran minns jag bland annat de semiplattityder till Khomeinicitat, som prydde (och pryder) väggar, upprepades i hög- och lågtidstal eller rullade fram till dramatisk sorgemusik (oavsett om det rörde något sorgligt eller inte – detta var den musik som erbjöds) i TV. Typ, ”USA är den stora Satan”, ”Varken Öst eller Väst – Islam”, ”Regimen som ockuperar Jerusalem måste försvinna ur historiens annaler” (alltså inte ”Israel ska utraderas från kartan” eller något annat fantasifullt som de blodbesudlade spindoktorerna på Memri och deras kollegor framgångsrikt kletat fast vid Ahmadinejad i ”the rumor of the century” – det var det nämnda Khomeinicitatet som Ahmadinejad explicit refererade i sitt tal), eller det mer lättsinniga ”Jag är ingen idrottare, men jag tycker om idrottarna” (vilket för övrigt – likt nästan allt annat som den islamiska regimen företog sig – gav upphov till grova skämt…)

Nu undrar ni kanske jag skriver det här? Jo, det är för att tala om, att det finns en utmaning på Internet. Bloggen banal vill att (bland andra) jag ska lista sex underliga/egendomliga grejer om mig själv. Han (?) gissar att jag inte kommer att hörsamma uppmaningen. Det är en riktig bedömning. Men, Khomeini stylee, uppmanar jag varmt andra att göra det. Det är en rolig och gudfruktig verksamhet. Passa på att publicera själva, innan Odenberg gör det åt er.

5 kommentarer:

Bulten i Bo sa...

Intressant Ali.

Har du någon kommentar till den översättning som MEMRI gjort här där till och med de översätter med:

'Imam [Khomeini] said: 'This regime that is occupying Qods [Jerusalem] must be eliminated from the pages of history.'

Bulten i Bo sa...

I händelse av att jag råkade klistra in länken:

http://memri.org/bin/articles.cgi?Page=archives&Area=sd&ID=SP101305

Anonym sa...

Oj, jag trodde verkligen inte att NÅGON skulle ens reagera på kedjebrevet! Men jag måste tacka för att du gjorde det, för ”Jag är ingen idrottare, men jag tycker om idrottarna” gav mig helgens garv!

Ali Esbati sa...

Tja, det ligger närmare sanningen. Och särskilt i sammanhanget framgår det ju klart att

1) Att Ahmadinejad citerar Khomeini
2) Att det är frågan om en historisk parallell. Motsvarande en eras upphörande (jfr. monarkin i Iran). Och detta är inte i sig någon ny iransk politik utan har gällt sedan 1979.

Dock så är "be eliminated" fel. Verbkonstruktionen "mahv shodan" är intransitivt. Den riktiga översättningen är "försvinna" (ordagrant "bli försvunnen").

Nåväl. Det är helt enkelt så att medierna skapat en självreproducerande faktoid.

Bulten i Bo sa...

Bra Ali, tack så mycket!

Jag undrar om du noterat den här artikeln där samma faktoid uppmärksammades, dock med referens till MEMRI i minst sagt mycket mer positiva ordalag.

Men, som sagt, tack för att vi fick en förstahandsreferens från en farsi-behärskande person om detta. Skulle dock rekommendera att du gör ditt bästa för att få detta ordentligt spritt!