söndag, juni 17, 2007

Yes Men igen

Via Paolo Pissoffi noterar jag att The Yes Men har slagit till igen.

Denna gång tog man sig in på en oljekonferens och höll en presentation i egenskap av representanter för National Petroleum Council, respektive ExxonMobil. Man talade om företagens arbete för att möta klimatförändringarna och delade ut speciella stearinljus som skapats av återanvänt organiskt material. När ljusen delats ut fick konferensdeltagarna veta att ljusen gjorts av en anställd på företaget, som dött under sitt dagliga värv med att torka upp giftiga ämnen. Det var då föredragshållarna slängdes ut. Bilder samt länkar till tidningsartiklar kan hittas här.

Den som inte har sett filmen The Yes Men (Cutting the corporate crap) har verkligen missat något. Skaffa den! Till höjdpunkterna hör en presentation där de introducerar en företagsledardräkt i guldfärgat material, med en gigantisk uppblåsbar fallos, från vilken chefen direkt ska kunna stå i kontakt med och styra sina anställda.

För några år sedan lyckades de med att bli inbjudna som representanter för Dow Chemicals, ägare till Union Carbide, till en BBC-intervju med anledning av tjugoårsdagen av Bhopalkatastrofen i Indien 1984, där runt 20.000 människor dödades, över femtio tusen skadades mycket svårt, och där människor ännu föds med missbildningar och kroppsliga men av skilda slag. I intervjun sade man sig äntligen ta på sig ett ordentligt ansvar för katastrofen och kompensera de människor som drabbades så hårt. På så sätt klargjordes vad Dow inte gjort och fick ytterligare uppmärksamhet när Dow senare var tvungna att gå ut och dementera att man skulle hjälpa de skadedrabbade. Dow-aktien hade hunnit sjunka kraftigt. Intervjun finns upplagd på Youtube här.

Youtube-klippet nedan är en intervju på Democracy Now med en av de två upphovsmännen, Andy Bichlbaum. Det innehåller klipp från ett annat evenemang förra året, där duon lyckades delta på företagskonferensen ”Catastrophic Loss” i Florida som representanter för Haliburton, och efter en inledning där de presenterade global uppvärmning som en intressant affärsmöjlighet, lanserade en ”Survive-o-ball” avsedd för företagsledare.

Det är vansinnigt bra och avklädande.

Inga kommentarer: