I Jokkmokk kommun har Vänsterpartiet, under ledning av kommunalrådet Anna Hövenmark, drivit fram (nästan) gratis busstrafik i Jokkmokk kommun. Medborgarna erbjuds köpa ett busskort för endast 100 kronor, vilket berättigar till fria bussresor inom kommunen, under hela testperioden fram till augusti 2008.
Det visar sig nu att försöket blivit en succé. Många bilresor har ersatts av gemensamma resor, vilket innebär att resurserna används mer effektivt och utsläppen kraftigt minskar.
Det är den här typen av grepp – inte enstaka, utan som delar av en övergripande strategi – som krävs för att ta tag i miljö- och klimatproblematiken på ett verkningsfullt sätt. Här har naturligtvis högern inget alls att komma med. Samhällsomställning kräver samhälleliga insatser.
Vänsterpartiet har i sina alternativa budgetförslag presenterat ett konkreta förslag till klimattaxa i kollektivtrafiken – att kollektivtrafiken kan byggas ut och avgiftsbefrias för att föra över resandet från privatbilism till kollektiva och mindre klimatpåverkande resformer. Medel avsätts för två storskaliga försök i ett storstadslän respektive ett glesbygdslän.
En framgångsrik miljöpolitik kommer att behöva gå hand i hand med ett ifrågasättande av marknadsfundamentalismen.
onsdag, december 19, 2007
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
12 kommentarer:
Vill bara tacka för din bok "Agenda", vilken jag varmt rekommenderar åt alla politiskt intresserade.
Sverige behöver fler som du,speciellt i dessa tider,så vi är många som hoppas att ryktet om en flytt till Norge endast är ett rykte.
God jul Ali och tack för att du finns!!!
Lasse Andersson Södertälje.
Snälla Ali, var inte så genombota dum, självklart blir allt poppis som är i det närmaste gratis. Det är grunden i hela kommunismen, kollektivet betalar.
Öppna istället en "offentlig" statsägd krog o sälj bärs för 3 kronor styck. Garanterat populärt, men vem skall betala notan min vän?
Vi andra nykterister via fördelningspolitiken och som avhåller oss från att supa.?
Javisst Hugo, vem ska betala notan?
Inte ska väl stackars bilister behöva vara med och betala notan när man genom sänkt avgift på kollektivtrafik minskar co2 utsläppen?
Helt galet förstås, den som skiter i klimatet och väljer att köra bil ska väl inte behöva vara med och betala?
Kräv rätten att skita i miljön och fortsätta skita ner utan att behöva betala för det!
haha ja precis, tänk på alla bussrelaterade sjukdomar folk skulle kunna (på rent jävelskap) dra på sig om det blev för billigt att åka buss. vem ska stå för den notan min vän?
hugo du behöver några fler år av programmering i något högerungdomsförbund. du har prickat in retoriken ganska bra, men det måste se ut som att du faktiskt säger något också.
Kul att läsa om Jokkmokk här! Bodde i centralorten ett par-tre år - och åkte en del buss också. Till Gällivare, Ritsem, Kvikkjokk, etc. Det var nästan alltid bara några personer i bussen, en gång var jag ensam - i resor som varade kanske två eller tre timmar. Jag förstår att kommunen tar till denna, uppenbarligen lyckade, strategi. Man utnyttjar tomrummen. Sen är det ju också så att bussarna används till diverse annat också: vissa matvaror, en del post och tidningar har jag sett transporteras ut vill hushåll i omnejden. Så här ser det ju inte ut i storstaden naturligtvis och strategierna för en ökad kollektivtrafik (och minskad biltrafik) måste se annorlunda ut där.
Man allt detta, innovativa enkla lösningar, är självfallet inte intressant för den nyliberala högerligan och den bakåtsrävande regeringen. Vi behöver dom inte.
Vi hade ett liknande system i Kristinehamn før ett par år sedan, Dock var det helt gratis. Antalet resenærer økade något enormt. Synd att de slutade med det.
Och det är såna här saker som är uppenbara för alla men som p g a ideologiska anledningar inte genomförs av högerregeringen.
Klockrent med kraftigt avgiftssänkt kollektivtrafik. Bra för miljön, bra för folk.
Skulle kunna införas överallt och skulle även få nyrika yuppieparasiter på vagnen. Men, stort men, ta bort dessa förbannade övervakningskameror som skapar profiler scannar oss och förföljer oss från dag till dag.
Dessa kom med mördarenklaven "israels" krig mot islam och nu när det kriget och dess syften är avslöjade borde vi även trycka på för att avveckla förföljelse & registreringsindustrin.
Knuten i problemet är att trafiken är kollektiv. Den är bara ett steg från att bli tyrannitrafik. Därför lanserar jag nu individuell trafik. Det är ett rationellt, energieffektivt sätt att masstransportera individer längs de mest populära rutterna i stan så att varje individ till slut hamnar där han eller hon vill hamna. Individuelltrafik - den nya trafiken. Transportteknik för framtiden.
"Inte ska väl stackars bilister behöva vara med och betala notan när man genom sänkt avgift på kollektivtrafik minskar co2 utsläppen?
Helt galet förstås, den som skiter i klimatet och väljer att köra bil ska väl inte behöva vara med och betala?"
Självklart ska man betala för att man smutsar ner, men hur mycket? Tycker du inte att det ska motsvara hur mycket skada man faktiskt orsakar. Vem har räknat ut att betalning för bussar åt andra + den skyhöga bensinskatten motsvarar hur mycket man förändrar klimatet?
Istället för helt godtyckliga avgifter på utsläpp som att betala kollektivtrafik förespråkar jag en helt generell koldioxidskatt där alla betalar lika mycket för varje ton koldioxid de släpper ut. Vilket alltså inbegriper de som åker buss, de behöver bara betala lite mindre än de som kör bil. Om alla utsläpp värderas lika istället för godtyckligt blir det mycket lättare att genom marknaden avgöra vilka utsläpp som är billigast att ta bort, vilket kommer ske av sig självt och kan justeras genom att höja eller sänka skatten i enlighet med de mål som bestäms i nästa stora internationella avtal.
Missförstå mig inte nu, jag är för kollektivtrafik, jag äger inte ens en bil, för mig är det kollektivt resande eller cykel som gäller, dock arbetar jag med dessa frågor och vet att förslaget är verkningslöst för miljön, så länge inte bensinpriset ökar ännu mer...
Undersökningar som gjorts visar i och för sig att det kollektiva resandet ökar med nolltaxa, men överflyttninger sker inte genom att bilister börjar åka kollektiv utan att fotgängare och cyklister gör det.
Dessutom ökar antalet mycket korta resor dessutom vid gratis kollektivtrafik. Alltså så korta resor som annars hade skett till fots.
Slutsats: Ökandet resar men ökningen tas från fel källa. Att konsekvensen är sådan har man vetat länge, den forskningen är inte ny. Men det kräver ju att man läser på lite, något som Ohly inte varkar prioritera högt.
Skicka en kommentar