måndag, september 08, 2008

Skägg och vindskupa

Det blir ju betydligt mindre bloggat nu för tiden. Tiden räcker oftast bara inte till. Men ett av de främsta syftena när jag startade bloggen en gång i tiden var att skapa ett alternativ till terroriserandet av bekanta med länkar. De ambitionerna består.

Idag vill jag tipsa om två högkvalitativa bloggar.

Bloggen En man med ett skägg har jag upptäckt nyligen. Här kan man bland annat hitta massor av välskriven och folkbildande kulturkuriosa. Kolla till exempel in det här inlägget om Christer Themptander (som för mig för alltid kommer att väcka minnen om tidningen Röd Press från tiden strax innan och strax efter jag gick med i Ung Vänster) och då särskilt det underbara konstkritiska ställningstagandet från FiB/Kulturfront i slutet. Eller denna neddykning i ett gammalt nummer av ETC, där Göran Skytte (Man), Jan Guillou (Man) och Ricky Bruch (Man) figurerar.

Klas Sandberg driver bloggen Vindskupan. Alltid initierade och fint skrivna inlägg. Man lär sig nya saker. Ofta handlar texterna om geopolitik. Som det här inlägget om kampen kring logistikkanalerna till Afghanistan. Eller detta gästinlägg hos Rawia Morra, om orientalisten Bernard Lewis och hans stora stund.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Tid är bara en social konstruktion, skapad av Pentagon, Mont-Pelier och Göran Skytte i syfte att förslava pigga revolutionärer.

Bryt dig loss stolte arbetare, släng din klocka på återvinningscentralen i Östberga!

Anonym sa...

Lite Esbati är ju faktiskt bättre än inget alls...=)