onsdag, november 19, 2008

Intervju om norsk högerpopulism

Radio UPF (Utrikespolitiska föreningen i Lund) gjorde en intervju med i förra veckans program, angående norsk högerpopulism. Den som är intresserad kan lyssna här. Intervjun tar ett lite abrupt slut. Det jag höll på att säga var att man inte kan reducera utvecklingen till Fremskrittspartiets röstsiffror, eller till partiet över huvudtaget. Det är en långvarig men på senare tid hastigt accellererad dagordningsförskjutning som är det verkligt allvarliga just nu. Självklart kommer det att vara ett allvarligt problem – för invandrare, men egentligen för alla löntagare som har ett intresse av att behålla och utveckla den nordiska välfärdsmodellen – om Frp hamnar i regeringsställning. Men när det gäller de främlingsfientliga strömningarna, är det betydligt fler än Frp som pumpar på. Det är den normaliseringen som är det skiftande samhällsklimatet.

Jag skrev mer utförligt om den norska högerpopulismen i Aftonbladet i somras.

1 kommentar:

Anonym sa...

Beste Esbati!

Jag läste en intervju med deg i Morgenbladet där du jämför sveriges och norges kultureliter.

Jag undrar hur du ser på det norska debattklimatet som många gånger kan vara aningen nasjonalsjåvinistisk".

Hur ser du på den folkliga deltagandet i t.ex. invandringsdebatten i Norge? Menar du att det är avskräckande med bristen på (själv)censur i norsk media?

Upplever du Norge som mer demokratiskt?

Âr det annorlunda att tillhöra en minoritet i Norge jmfrt med Sverige (menar altså inte att du är svensk i Norge)

Å du snälla, om du har lust att svara, plassera mig inte i ngt "bås", jag är uppriktigt intresserad.

Mvh David