söndag, juli 24, 2005

Förnyelsesällskapet rekommenderar

Lite lustigt är detta ändå. När jag slängt ihop inlägget om Widar Andersson (s) som ”förnyare”, så kom jag att tänka på en gammal text från nättidningen Sourze, från den tiden då jag skrev några inlägg där. Den handlade nämligen just om fenomenet frifräsare, och om att man liksom blev mer medialt gångbar om man paketerade sina ståndpunkter som någon sorts ”dissident”. Jag uppskattade texten när den kom och den var med i en av de pocketböcker som Sourze gav ut. Jag sökte på nätet och upptäckte att den fanns kvar där, och blev lite uppspelt när jag upptäckte att denna nu fyra år gamla krönika avslutades på nästan exakt samma sätt som det blogginlägg jag just knåpat ihop. Tänkte sen lägga upp en länk till den, men struntade i det, eftersom den tog sin utgångspunkt i debattören Stig Björn Ljunggren, som inte var direkt inblandad i det jag skrivit.

Men vad händer när jag sätter mig vid datorn idag och kollar kommentarerna – jo, just SBL har upprört sig över inlägget, alldeles på egen hand. Så nu måste jag nog ändå förse er med länken till Sourze-artikeln.

I sakfrågan vill jag säga att jag håller med om att man måste göra något åt arbetslösheten. Man kan börja med att se över det som Andersson säkerligen skulle se som en ”förnyelse”, nämligen de nyliberalt ordinerade institutionella arrangemang som stänger vägen för en expansiv och framsynt ekonomisk politisk. Att göra livet surt för arbetslösa och aktivt skapa en marknad för skoputsarjobb och pigor känns inte så fräscht för min del, dock. Jag konstaterar också att herrar gräsrötter SBL och Andersson är överens om att förändringen av föräldraförsäkringen – en reform som skulle ha avgörande påverkan på löneskillnader mellan män och kvinnor – är en perifer ”elitfråga”. Efterlysningen av ”riktiga kommunister” som flåsar, får stå för SBL. Men jag ställer gärna upp på en nyindustriell satsning.

16 kommentarer:

Anonym sa...

Det skulle vara upplysande att få reda på vad Ali menar när han säger ...

"jag ställer gärna upp på en nyindustriell satsning"

... det blir liksom helt tomt och innehållslöst i min annars så vivida fantasi! Det är speciellt ordet 'jag' som jag i sammanhanget inte kan associera med något av resten i meningen.

Anonym sa...

Så kom referenserna till nyliberalism tillbaka i Esbatis kommentarer. Vi förväntas vara så korkade att vi går på att riksdagsmajoritetens vänsterpolitik egentligen är nyliberal och att lösningen är ännu mera vänsterpolitik. Som om landet med världens högsta skattetryck egentligen var en nattväktarstat. Skulle inte tro det...

Problemet i Sverige heter inte nyliberalism. Problemet är den höga skatten på arbete, den överreglerade arbetsmarknaden och det dåliga företagsklimatet. Istället för att uppmuntra kreativitet, premieras passivitet. Med en sådan politik kan man inte förvänta sig annat än hög arbets- och sysslolöshet.

Men det finns hopp i att allt fler svenskar börjar förstå sambanden.

Anonym sa...

Jag förstår inte riktigt resonemanget. Menar du att den nuvarande riksdagsmajoriteten har genomfört ett antal nyliberala arrangemang som stänger vägen för en expansiv ekonomisk politik? Vilka är dessa i så fall - inflationsbekämpningen eller vad?"

För förslagen som du sedan refererar - försämringar för arbetslösa och marknad för skoputsare - är väl inte genomförda utan något som föreslås?

Ännu mindre förstår jag vad den expansiva ekonomiska politik du vill ha består av? I dag är det ju uppenbart så att huvudorsaken till att så många saknar arbete är att det helt enkelt inte finns några arbeten att få/ta. Staten/kommunerna kan förstås bidra till att antalet arbeten ökar genom att öka antalet antällda i offentlig verksamhet (det behövs ju fler händer i flera sådana verksamheter). Långsiktigt är det dock viktigt att vi också får ett ökat antal anställda inom andra verksamheter för att öka skatteinkomsterna - för detta krävs väl stimulansåtgärder som ökar konsumtionen och/eller åtgärder som underlättar startande av och växande för företag av olika slag.

Anonym sa...

Alexander, jag hoppas iofs motsatsen. Att de företagsamma stannar, och att de som bara pratar och kostar pengar och ställer till djävelskap för arbetande folk, att de istället flyttade!

Många av de stackare som röstar till vänster är bara rädda och förvirrade.

Anonym sa...

ifal du inte förstår vad man måste göra för att få ned arbetslösheten, så kan du inte ha tagit dina studier på handels på ett för stort allvar....

kommunistiska lösningar förvärrar problemet......

Anonym sa...

[url]http://www.iies.su.se/~lcalmfor/Ekonomisk%20politik/Rapporter%20och%20artiklar/Hagberg.pdf[/url]

Anonym sa...

Ali börjar med att surra om texter han skrivit och läst för fyra år sedan, och jag förstår inte annat än att det handlar om något slags misstänkliggörande av oss som inte ställt in oss i det socialdemokratiska partiledet.

I sakfrågan tycks Ali dock sluta upp kring tanken att vi behöver en satsning på en modern kunskapsindustri, och antar jag, därmed också större utrymme för entreprenörer, nyföretagande etc. Inga Stålverk-80.

Dock inga kommentarer om att arbetslöshetsförsäkringen bör vara en omställningsförsäkring, inte en alternativ medborgarlön.

När det gäller föräldrarförsäkringen skall naturligtvis föräldrarna välja själva. Ingen tvångsdelning!

Men Ali tycks vara en av dem som vill tvinga ut kvinnorna till dåligt betalda jobb, taskiga arbetsplatser och ett slit och släp för löner som liknar ideellt skadestånd. Han reflekterar inte över att kvinnor har goda skäl att försöka vara hemma med sina barn så länge som möjligt. Han vill istället sluta upp bakom de krafter inom socialdemokratiska arbetsköparpartiet som vill tvinga ut dem i de verkliga låglönejobben i framförallt offentlig sektor.

Därför Ali, om du resonerar så oreflekterat, och vägrar problematisera kvinnornas roll på arbetsmarknaden, så lovar jag att försvara dig nästa gång någon försöker klistra kommunistetiketten på dig.

För kommunist är du inte, ty den kommunism jag lärt känna försvarar småfolket från påvarna, och ska ha det på plussidan när
räkningen görs upp.

Anonym sa...

"Problemet är den höga skatten på arbete, den överreglerade arbetsmarknaden och det dåliga företagsklimatet."

Intressant i sammanhanget att Sverige länge hade full sysselsätting, med HÖGRE skatt på arbete, samma regler på arbetsmarknaden och samma (sämre?)regler för företagare.

"Dock inga kommentarer om att arbetslöshetsförsäkringen bör vara en omställningsförsäkring, inte en alternativ medborgarlön."

Vem kan inte instämma i det?

Vänstern försöker dock inte, till skillnad från högern, flytta över skulden för arbetslösheten till de arbetslösa själva. Den ekonomiska politiken skapar, eller slår ut, arbeten. Sverige skulle kunna föra en mer expansiv ekonomisk politik och därigenom sänka arbetslösheten.

Eller så kan vi fortsätta som idag med att jaga icke existerande inflationsspöken.

Hursomhelst så kommer inte arbetslösheten att sänkas mer än ytterst marginellt genom att försämra a-kassan. De flesta arbetslösa vill inget annat än ha ett nytt jobb.

Klas Corbelius sa...

Jonas N said...
Många av de stackare som röstar till vänster är bara rädda och förvirrade.

snacka om att vara säker på att själv ha "den rätta världsbilden".

själv är jag inte lika säker i alla frågor, men många erfarenheter, egna, vänners och andras, pekar tydligt åt ett håll, att dagens ekonomiska system är omänskligt och bara gynnar ett fåtal. Detta måste ändras!

Klas Corbelius sa...

Alexander, på Vasas tid hade jag antagligen hållit med dig, då var skatt lika med stöld. Idag går den till att ta hand om viktiga gemensamma ting, som vägar, vård, omsorg, skola, miljövård. Vi har också möjlighet att välja de som bestämmer.

Problemet tycker jag är de makthavare vi inte kan välja. Hur vi ständigt blir lurade av storföretagen, hur de tär på jordens resurser och mest gynnar sig själva. Detta måste ändras på.

Anonym sa...

Klas, tack för svar.

Dagens ekonomiska system är i väldigt stor utsträckning politiserat, inom stora samhällssektorer råder ren eller nästintill planekonomi. Vad gäller människors konsumtion är den i stor utsträckning också dikterad av det politiska. Den bråkdel som folk själv får handla för funkar relativt bra, men på i stort sett alla andra områden finns där mer eller mindre stora problem med det mesta, kvalitet, omfattning, köer, distribution och anpassning till efterfråga, sunda incitament och ressursallokering och styrning.

Ja, du vet säkert vad jag syftar på och kan säkert själv komplettera. Och jag håller med dig att dagens system är allt annat än välfungerande.

Dessvärre tror jag också att många inte har sambanden klara för sig och tror att de har det troftigt pga av att några andra 'rika' har det bra. Och som exempel brukar några direktörslöner, eller omsättningar och vinst hos företag räknas upp.

Det är dem jag syftar på med förvirrade, de som tror att människorna i landet kan få det bättre, bara de skulle komma över de resurser som ft disponeras av någon annan.

Ja i ditt sita inlägg skriver du ju själv om storföretagen ... och miljön. Du har fel i båda instanserna. Och du har fel om vad skatterna går till, iaf om omfattningen av de olika kostnaderna och vad som åstadkoms för medlen. Det är det som är min poäng ovan

Klas Corbelius sa...

intressant! Jonas N hyser en helt annan uppfattning än många av de forskare, FN-organ och andra som brukar mäta just hur välfärden fungerar och hur människor mår i detta land. I sådana internationella jämförelser ligger vi ständigt bland de allra högsta.
Till skillnad från exempelvis USA som ligger betydligt längre ner.

En väsentlig skillnad är att de har en välfärd som i mycket större utsträckning kräver att du betalar mera själv, eller som högern brukar säga, väljer mera själv. Detta system som leder till många fler aktörer än Sveriges offentligt baserade är i regel betydligt mer kostsamt och ineffektivt, vilket hälsotal, dödlighet och andra siffror är ett tecken på.

Anonym sa...

Klas C
Jag kan upplysa dig om att jag är hyfsat bevandrad i den 'forskning', både svensk och från UNESCO, som du hänvisar till.

Denna forskning handlar om att konstruera välfärdsindex. Index som mäter omfattningen av det vi kallar välfärdspolitik. Ett land som har mycket sådan politik kommer att få höga poäng. Tex 'bevisar' den att Bulgarien har 'bättre välfärd' än USA. Sverige kommer givetvis alltid högt. Men tom FN säger att detta är ett politiskt mått, inte ett faktiskt.

Det föreligger även mycket annan kritik och invändningar till att tolka in mer i dessa index än just det de faktiskt mäter. Jag förväntar mig inte att du är insatt i både 'välfärdsforskningen' och hur och varför den ifrågasätts, och inte ens att du är medveten om det senare.

Men man kan sammanfatta det med (utan att ta ställning i sakfrågan): Mer välfärdspolitik är inte samma sak som mer välfärd, men det ger positiva utslag i index som mäter väldfärdspolitik. (föga uppseendeväckande)

Jämförelserna med USA är intressanta (bla pga av detta ovan). Men det är en lång diskussion. Vidare är USA en kontinent med 50 stater, om du vill göra jämförelser (även av dessa sk index) bör du jämför med något som mer liknar Sverige. Eller så bör du jämföra USA med Europa eller EU. Men som sagt: En stor, invecklad och annan diskussion.

Vad du säger om kvalitet, effektivitet, tillgänglighet och kostnader (och förklaringar) om offentliga tjänster är i bästa fall gissningar. Även vad du säger om de olika indexen (se ovan) och deras ev innebörd.

Klas, det är är varken små eller lätta frågor, frågor där det finns klara och absoluta sanningar om rätt/fel och bra/dåligt, eller ens bättre/sämre.

De problem som jag pekade på tidigare existerar. De upphävs inte genom ett index pekar hit eller dit. Fast jag utgår från att du var medveten om det.

Anonym sa...

"Men man kan sammanfatta det med (utan att ta ställning i sakfrågan): Mer välfärdspolitik är inte samma sak som mer välfärd, men det ger positiva utslag i index som mäter väldfärdspolitik. (föga uppseendeväckande)"

Ytterligare en logisk kullerbytta.
Lägger den till din långa lista.

Anonym sa...

Försök inte ens, Staffan!

*smile*

Var det inte du som skulle ignorera mig i framtiden?

Verkar inte kunna avhålla dig från att lusläsa.

Tänk om du tog till dig informationen som stod där istället. Det är ju inte ens någon som kräver att du skall hålla med om sltustaserna, bara lära dig mer om din omgivning, den sk verkligheten. Sist blev du ju faktiskt en 'mer upplyst' människa, även om det kanske kändes lite nesligt!

:-)

Anonym sa...

Vid närmare eftertanke, Staffan.

Du kanske inte begrepp innebörden i det jag skrev, det du klippte in kursivt och kallade logisk kullerbytta.

Du har ju en viss historik i dylikt ....