torsdag, juni 08, 2006

Dialektisk rokk

Jag följer, som jag tidigare nämnt Enn Kokks blogg med intresse. Han skriver initierat och folkbildande om politisk musik. Jag fastnar lite extra för några rader ur en återpublicerad anmälan från 1963 (då anonymt i Aftonbladet), av en Helmut Qualtinger:
Det mest fantastiska på skivan är emellertid “Der dialektische Materialismus-Rock”, som handlar om avstaliniseringen i öst. Sången pendlar mellan rysk folkton och rock and roll; rätt som det är kommer en barnkör in och sjunger om Ulbricht. Vi har fått flera parties att bryta samman genom att oförmedlat spela den som dansmusik.
I recensionen skriver Kokk att han kommit över Qualtingers verk genom vänner från Wien. ”Förgäves har vi därefter försökt få tag i dem i svenska skivaffärer”, skriver han sedan. 1963 alltså. Det är intressant. Min första tanke när jag läser texten idag är förstås: ”Jag måste söka och se om det går att hitta och ladda ned det här någonstans på nätet”. De fantastiska möjligheterna att på så sätt öppna upp för spridning av kultur är en viktig del av diskussionen om fildelning. Det är klart att de möjligheterna inte tar död på det kulturella skapandet. Tvärtom! De inspirerar och vidgar vyerna.

1 kommentar:

Anonym sa...

Hehe. Ulbricht + Barnkör = Rock n Roll