söndag, juni 24, 2007

Arabrummet

När Israels angreppskrig mot Libanon förra sommaren drev människor på flykt åkte Hanin Shakrah dit istället, för att se, för att berätta. Hon skrev flera rapporter på sin för ändamålet upprättade blogg. (Läs också hennes artikel i SvD från augusti förra året, och den fantastiska essä som hon skrev om Gaza, i Aftonbladet förra sommaren)

Nu gör hon det igen. Åker för att berätta. Följ hennes blogg här! Och läs detta inlägg om den process som startar redan på flygplatsen.

Inom mig dunkar rädslan, och jag anar vad som komma skall.

- Hanin heter jag.
- Min pappa heter Haitham
- Får du verkligen fråga mig vilken religion jag har?
- Jaha, men då så. Jag är muslim.
- Jag vet inte vad min farfar heter i förnamn. Jag kallar honom bara för farfar.
- Jag är palestinier. Nej inte syrier, utan palestinier.
- Ok, vart ska jag vänta. Och vem tar mitt pass, och när får jag tillbaka det?
- Jaha, inte flytta på mig. OK, Uppfattat!

Jag förs till vad jag hädanefter kommer att kalla för ”Arabrummet”.

Inga kommentarer: