Poängen med en trängselavgift i Stockholm har varit att föra över en del av biltrafiken till kollektivtrafik och därigenom förbättra miljön. Alltså skulle pengar från bilisternas avgifter användas till att bygga ut kollektivtrafiken. Detta röstade stockholmarna ja till.
Kollektivtrafiken är avgörande för en god stadsmiljö och en rationell lösning av människors transportbehov. Det är nödvändigt att satsa mer på kollektivtrafiken så att man kan öka kapaciteten och sänka priserna. Detta hör till det offentligas viktigaste uppgifter idag.
Nu ska borgarna istället höja avgiften i Stockholms kollektivtrafik. Och argumentationen är helt fantastiskt – det är för att klara av det ökade behovet på grund av trängselavgifterna. Det är så man kan bli galen.
Josefin Brink skriver mer och bättre: Straffavgift för kollektivtrafikresenärer – hur dumt kan det bli?
lördag, september 15, 2007
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
6 kommentarer:
"Det är nödvändigt att satsa mer på kollektivtrafiken så att man kan öka kapaciteten och sänka priserna."
Vadå sänka priserna? Varför prissätta något som borde vara gratis?
T.om borgarasen skulle i sin giriga snålhet slå ett slag för miljön på det här viset och ställa sina bensinslukande stridsvagnar utanför stan.
Om priset är 690 och blir noll är det väl också att betrakta som en sänkning? Jag tycker att nolltaxa på kollektivtrafiken är en bra och realistisk målsättning.
Vänsterpartiet presenterade i sin vårbudgetmotion hur man kan finansiera två fullskaliga försök (länsnivå) med statligt understöd för att få bra underlag inför framtiden.
Hör ej till ämnet, dock så undrar jag hur du fick den där bloggvänstern , bli medlem i UV å flamman loggan att länka till respektive sida.
PS : Bra skrivet!
MVH
Zana
Tur att man bor i Albert & Herbert-land ändå. Här sänker s, v och mp priset på månadskort till 400 kr (300 för oss under 26). Stockholm är ju som ett annat land.
Du är inte ensam om att bli galen i så fall.
Om det ska bli plusminus noll skilnad mellan att åka bil eller kollektivtrafik kommer folk att välja bilen så klart.
Det här är hur vansinnigt fel som helst. Jag tror inte att det är realisktisk att kollektivtrafiken blir gratis, men taxan måste sänkas istället så att det känns i plånboken om man väljer bilen!
Barn däremot ska få åka gratis JÄMT!
Politik är att vilja och vill man ha både renare stadsmiljö och fri kollektivtrafik så är denna lösning fullt realistisk. Den har faktiskt prövats och fortgår på ett flertal platser i landet.
Det riktiga genombrottet kommer dock när denna lösning prövas i en (eller fler) av våra tre största städer. Istället för att bygga bort ytterligare en flaskhals i trafiken så att ännu fler uppstår och uppmuntrar ännu fler bilar, så kan man lägga pengarna från bara ett av dessa miljardprojekt på fri kollektivtrafik samtidigt som skatten höjs marginellt.
Höjd skatt är emellertid den absolut värsta blasfemin som kan yttras i det nyliberala mammontemplet och mycket pengar ligger i att driva kollektivtrafiken av privata profitörer med infrastruktur vi redan byggt upp och betalat för och det är där problemet ligger.
Skicka en kommentar