fredag, oktober 05, 2007

Kram?

Jag har blivit upp-/utmanad av Eric Rosén att delta i en bloggdiskussion om att fångar på Kumlaanstalten inte får krama sina anhöriga när de får besök.

Jag tänker inte skriva något särskilt om det. Jag tycker Eric själv gör det bra. Läs hans inlägg på SVT opinion.

Jag kan bara tillägga att det skrämmer mig att det ska få vara så här. Jag skräms av Expressens ansvarslösa lynchmobbjournalistik. Jag skräms av en kriminalpolitisk ”debatt” där det intressanta inte är hur vi ska minska brottsligheten – långa fängelsestraff är som bekant ett väl beprövat och framgångsrikt sätt att öka och förgrova brottsligheten; inhuman behandling istället för vård under tiden man sitter inne är en garanti för att nå sådana resultat – utan hur människor ska sitta hemma i soffan och njuta av vetskapen om att någon annan har det för jävligt. Och jag skräms över att det som borde vara en självklarhet i ett rättssamhälle lyser med sin frånvaro: frihetsberövandet är straffet – att ytterligare plåga den som sitter av ett straff får inte bli samhällets uppgift. Detta är det sluttande plan vi befinner oss på. Jag gläds över att sådana som Eric Rosén hjälper till att försöka vända det genom sina ord.

13 kommentarer:

Anonym sa...

Tony fick chansen med Norens pjäs, den förvaltade han väl.

Undrar hur det känns att krama kalla gravstenar över de två som blev kallblodigt avrättade. Säkert mysigt.
Tony har det han så väl förtjänar. Han kan i vart fall titta på sina nära och kära i motsats till offrens anhöriga.

Mr. JB

Anonym sa...

Schysst kille! Hur många gånger skall man förlåta? 491????

Tony Olsson (alias Tony Byström), född 8 december 1972, svensk kriminell. Var tidigare ledare för Riksfronten i Örebro. Han är mest känd för att ha blivit dömd till livstids fängelse för sin inblandning i Malexandermorden.

Brottsregister

1990.Dömd till skyddstillsyn,

Stöld, Grov stöld, Försök till grov stöld, Förberedelse till grov stöld, Tillgrepp av fortskaffningsmedel, Försök till Tillgrepp av fortskaffningsmedel, Vårdslöshet i trafik, Olovlig körning, Obehörigt avvikande från trafikolycksplatsen

1991. Dömd till ett års fängelse Snatteri, Rån, Tillgrepp av fortskaffningsmedel, Olovlig körning


1992. Dömd till två år och fyra månaders fängelse Stöld, Försök till stöld, Tillgrepp av fortskaffningsmedel, Skadegörelse, Olovlig körning 1993. Dömd till ett år och sex månaders fängelse Olaga hot, Stöld, Tillgrepp av fortskaffningsmedel, Skadegörelse, Grov skadegörelse, Urkundsförfalskning, Olovlig körning


1994. Dömd till fyra månaders fängelse Tillgrepp av fortskaffningsmedel, Olovlig körning


1995. Dömd till fyra års fängelse Förberedelse till mord, Stämpling till mord, Tillgrepp av fortskaffningsmedel, Olaga vapeninnehav


2000. Dömd till livstids fängelse Mord, Försök till Mord, Grovt rån

Anonym sa...

Just- med pukor och trumpeter raka vägen ner i förmedeltiden! Där är vi förresten delvis redan.

Håkan Eriksson sa...

Att tillåta kramar mellan interner och barn och andra anhörig är inte att "ge extra chanser" eller "förlåta" mördare... det handlar ju fan bara om grundläggande humanism, om att inte bli lika kallblodiga som mördarna vi fördömmer.

Anonym sa...

Ali!
Varför vara så hård mot det samhälle som skapas nu!
Det är ju bara ett svar på hur högerarrogansens politik slår igenom överallt nu!
Och mer kommer att explodera under 2008, 2009 och 2010!

Bengt Nilsson, röd gråsosse

Anonym sa...

Ett annorlunda inlägg, Ali.
Jag håller med om detta.
Bra läsning.

Anonym sa...

Jag håller också med. Tyckte det blev tydligt när jag såg Argument i torsdags, att det behövs en folkpartist för att försvara kramförbudet!

Unknown sa...

Dom som vi skall tacka för att vi i sverige har ett så humant rättskipningssystem är Gustav III
och Oscar I.

Anonym sa...

Vänsterns syn på förövarna som offer p g a uppväxt, sociala missförhållanden m m är sjuk. Det är det kravlösa samhällets självförakt för rättsstaten och dess politik.

Mannen som slaktade 2 kvinnor och en man på öppen gata i Gbg för 7-8 år med yxa är sedan länge frisläppt. Han lär ju numera vara normal i huvudet enligt psykiatriska bedömningar. Jag hoppas han aldrig korsar min väg i vart fall, det kan sluta illa.

Vissa typer av brott kan inte förlåtas/ursäktas och det gäller att rättsstaten istället skyddar sina medborgare från dessa psykopater och dårar.

Mr. JB

Anonym sa...

men jb din sinnessjuka galning! vad fan är det för skitsnack om att ursäkta mord och vad har yxmannen i göteborg med det här att göra?? de här människorna sitter i fängelse frågan är om deras anhöriga ska få röra vid dem eller inte.

det är så jävla uppenbart att du är mycket farligare för det svenska samhället just nu än en fängslad tony olsson.

/j

Anonym sa...

Visst är jag sjuk, genomsjuk och Tony totalt frisk i huvudet, en person vars rättigheter till det yttersta skall värnas av den svenska rättsstaten. Offren dom skall vi skita i, de hör inte hit.

Hallå,....är du med på banan? Sedan min farlighet jämfört med totalitära diktaturer som kommunismen skickade i läger/fängelse i parti o minut. Vet du vad du snackar om egentligen?

Mr. JB

Anonym sa...

Jag hoppas han aldrig korsar min väg i vart fall, det kan sluta illa för mig d v s.

Jag mördar eller hotar ingen, så nu är det förtydligat. F ö övrigt känner jag mig säkrare i USA än att gå ut här i Sverige. Förortsgängen drar runt skjuter, misshandlar o rånar i parti o minut. Det är sjukt. I USA står en polis som vakt vid renommerade nattklubbar, det känns tryggt, inget händer. Här läser vi dagligdags vad som sker, det är bara att öppna morgondagens tidning så hittar du alltid något som skett ikväll. Sverige är en jävla bananrepublik.

Mr. JB

Anonym sa...

Expressen är en helt ryggradslös skräptidning som numera inte orkar göra en självständig bedömning av nyheter (vad ska man säga om deras sanslösa rewritande av The Sun i Madeline McCannfallet? eller deras gravskänding av Monica Zetterlunds provatsfär bara några dagar efter at hon dött, med rubriken "Monicas mörka hemlighet")

Debattsidan är ett skämt och de har en hopplös ledarspalt som inte är till hjälp för nån, utom möjligen vederbörane journalister själva (å andra sidan är det ju en offentlig hemighet att de får uselt betalt). Skribenter med ambitioner borde vägra jobba där helt enkelt.