måndag, maj 04, 2009

Nivå: tutti-frutti

Det är inte så lätt att hitta riktiga ord för att kommentera Malin Siwes uppgulp häromdagen på DN:s ledarsida, om vänsterpartiets kandidater.

I den korta texten hinner hon först underkänna relevansen i Eva-Britt Svenssons egna erfarenheter av mäns våld mot kvinnor. Siwes skarpsinniga slutsats efter att ha läst intervjun med Svensson, är att ”väljarna ska tydligen rösta på vänsterpartiet som något slags offerkompensation”. Men så lyckas hon sjunka ännu ett snäpp lägre genom en sexistisk och småbisarr kommentar till Hanna Löfqvists blus och byst.

Hanna kommenterar det skarpt själv. Och så hoppas jag att angreppet inspirerar till läsningen av Tidningen – vänsterpartiets EU-blad som är en fantastisk pastisch på en kvällstidning.

När det gäller DN är ju hoppet ganska ute. Dessvärre har jag sedan länge ingen prenumeration, så jag kan inte få nöjet att säga upp tidningen. Men andra kan säkert. Att ledarskribenterna lider av patriarkala vanföreställningar motiverar inte någon sådan offerkompensation.


PS. Läs också relaterad kommentar av Helena Duroj: Var helst inte kvinna och vänster!

2 kommentarer:

anonym sosseman sa...

Det här mailet skickade jag den första timmen 5 maj till Malin Siwe efter att ha läst inlägget:

"Hej

Det är inte alla som lyckas prestera den smörja du presterat på ledarplats i DN. Möjligen är "lyckas" inte ett ord som i ifrågavarande sammanhang motsvarar verbet i adjektivets form.

Du förolämpar Eva-Britt Svensson grovt. Jag tycker faktiskt att du borde skämmas och be om ursäkt på ledarplats.
Sedan gör du Private Media Group gladare genom kommentaren om Hanna Löfqvist. Din uppfattning är moraliskt sekundamaterial.

Det har hänt att en intellektuellt borgerlig inställning visats på den plats i Sveriges dito Pravda du fått besudla med dina plumpa ordvändningar. Men ditt bidrag kan inte riktigt räknas dit, för att uttrycka det milt.

Liberal i den bästa bemärkelsen anser jag de vara som värnar yttrandefrihet även när det gäller djupt osmakliga åsikter som Förintelse-förnekande.
Det du skrivit kan nog bara förknippas med liberal hållning, och då indirekt, genom att det är borgerligt och det på ett dumdrygt sätt.

Frågan är om jag kanske förvänta mig för mycket av "journalistiska" primater på din nivå.

X (s)"

Kerstin sa...

Och jag slutade läsa DN på 90-talet pga tidningens fula hållning vad gällde invandrarna.