tisdag, juli 14, 2009

Stoppa Stockholmsprogrammet. Manifestation i Humlegården, 15 juli, klockan 17

Stockholmsprogrammet blir det för Sveriges huvudstad PR-lyckade namnet på EU:s nya femårsplan för att organisera och kodifiera inskränkningarna i medborgarnas personliga integritet. Nu handlar det inte minst om att strukturera ett omfattande samarbete med USA om utbyte av detaljerad personinformation på massbasis – alltså inte när det finns konkreta brottsmisstankar – utan Catch-all FRA-stylee. Förevändningen är som vanligt den raspigt rasistiska skivan om "terrorhot".

Allting är bara så tokigt att man nästan inte kan fatta det. Som bland andra StateWatch konstaterat, är det frågan om att stadfästa en omvänd rätts- och integritetsprincip, där alla betraktas som potentiellt skyldiga tills vidare och där det är hinder för möjligheten att uppnå personlig information om medborgarna som anses vara problem i behov av en lösning – gärna då med hjälp av lagliga krav på myndigheter och operatörer.

Många har skrivit mycket och väl om detta, och jag föreslår läsning och förkovran. Se till exempel: Alliansfritt Sverige, Dagens konflikt, Mark Klamberg, Henrik Alexandersson. Och så journalistik från Expressen.

Nu finns möjligheten att visa sitt ställningstagande. Det har visat sig gång på gång, att lockelsen för ”säkerhets”-byråkratierna och de politiska ledningarna runt dem att utvidga de repressiva och kontrollerande möjligheterna, är så stor att det är naivt och galet att tro på självbehärskning. Det tar inte slut av sig själv. Det måste mobiliseras; skapas medvetenhet och uppståndelse.

Alltså, om du är i Stockholm imorgon onsdag – gå till Humlegården klockan 17 för en bred manifestation. Här är Facebook-eventet.

12 kommentarer:

redundans sa...

Ja skönt att se att Vänsterpartiet väljer att organisera sig tillsammans med liberala nätverk istället för att närma sig migrationsaktivister och folkrörelser till vänster. För den demonstration ni valt att delta i skapades utav PP och Liberati som reaktion på att kritiken mot stockholmsprogrammet även vävde in asylpolitiska frågor.

Men ni får ju beröm från Per Gudmundson iaf. Måste ju kännas bra!

http://www.svd.se/opinion/ledarsidan/artikel_3201271.svd

Ali Esbati sa...

Äh, kom igen. Det här är ett typiskt läge där det är absolut bäst att vara många och få genomslag för huvudfrågan.

Att Gudmundson kopplar på sin hetsretorik i efterhand är väntat men inte värre än allt annat han spottar ur sig dagligen.

redundans sa...

Ali, så svart-vitt är inte alltid läget. En vänsterradikal kritik av Stockholmsprogrammet kunde varit den kraft som mobiliserade många alla som delar den slutit upp bakom den. Istället har socialdemokratiska och vänsterpolitiska rörelser låtit högern sköta agendan.

Att vara den lilla kille som hänger på mobbarna när de slår mot någon ännu mindre är knappast något hedervärt. För alla som varit engagerade i förberedelserna inför ministermötet står det klart att den senare demonstrationen anordnades med syfte att fasa ur den vänsterpolitiska kritiken mot Stockholmsprogrammet som hittills dominerat debatten (framförallt genom kampen för en mer human flyktingpolitik). Snacket om stenkastarvänstern kommer ifrån att HAX hittade information om demonstrationen på Motkraft.net.

Om man väljer att ställa upp i Centerpartisternas och Liberatis demonstration är det minsta man kan göra att lyfta fram just de flyktingpolitiska frågorna.

Jag menar inte att man skall eftertrakta fienders avsky för att mäta sin framgång, det är rent av farligt. Men någonstans borde man lyfta fingret och känna vart vindarna blåser. När medlemmar och politiskt närstående organisationer är missnöjda men högerapologeter jublar på ledarsidor och över hela blogosfären (för att de lyckats slå in en kil inom vänstern) så kanske en liten varningsklocka skulle får ringa iaf.

redundans sa...

Och föresten, vad är huvudfrågan? Integritet. Går den frågan att koppla loss från migrationspolitiska och asylfrågor? Kom igen nu Ali, bättre kan du!

Ali Esbati sa...

Ingenting som är viktigt går att koppla loss från andra viktiga saker. Men jag menar att det är tillräckligt att ha ett integritetsfokus i det här läget.

Jag har noterat att det blev lite panik kring Motkraft-"koppllingen". Och det är trist. Men jag tycker att det är bra att det blir en stor manifestation i Humlegården. Hade jag varit i Stockholm, hade jag gått till den.

Anonym sa...

Ali, din svenska brister. Det heter:

"Hade jag varit i Stockholm, skulle jag ha gått till den."

Anonym sa...

Ali, du som pratar jämt om normalisering av fascism skall alltså hänga lite med Liberati vars ledare är känd för sina fascistsympatier?

Kanske dags att tagga din egen post med "fascistoidisering" eller något?

Om dina argument handlar om att du vill gå i en demo med något fler personer (trots att dessa personer sen är just liberaler) så borde väl du i sådanafall tycka att vänsterpartiet i Uppsala under första maj borde teama upp med Livets Ord och Kristdemokraterna så det blir lite fart under galoscherna?

Ali Esbati sa...

Hm, heter och heter... Jag skulle väl spåra det vacklande bruket till det faktum att verbet "ha" saknar en fungerande konjunktivform.

Det vore kanske bra, om det funnes en sådan. :-)

Anonym sa...

I det aktuella fallet ovan skall inte konjunktiv användas, utan konditionalis particip: "skulle jag ha gått". Dvs först imperfekt, sedan konditionalis particip.

De flesta som talar och skriver vårdad svenska känner detta naturligt.

Konjunktiv skulle endast användas i fraser av denna typ (där skulle utgör konjunktiv i detta fall): "Jag skulle gärna låna dig min bil, om jag inte skulle (hypotetiskt) behöva den själv. [för det fall att jag inte behöver den själv]"

Notera nyansskillnaden mot frasen "Jag skulle gärna låna dig min bil, om jag inte hade behövt (faktiskt) den själv [eftersom jag de facto behöver den själv]."

Anonym sa...

Ali, det konjunktiv du skulle söka ovan är inte för "ha" utan för "gå":

Hade jag varit i Stockholm ginge jag dit.

I vanligt tal och skrift ersätts ginge med "skulle jag ha gått" om villkoret (hade) står i impefekt.

Ali Esbati sa...

Jupp, slarvigt av mig. Självkritik.

Short Valley sa...

Ali: Liberaldemon i Humlegården drog mindre folk än "våldsvänsterns" arrangemang.

"Äh, kom igen. Det här är ett typiskt läge där det är absolut bäst att vara många..."