tisdag, april 14, 2009

Högern och hedern

Enligt välkänt europeiskt mönster förbrunas borgerligheten. Framställandet av kvinnoförtryck som ett importerat fenomen bidrar med beprövade hästkrafter längst den vägen. Medan högeralliansen i Stockholm jobbar med att slå politiskt mynt av en beställd undersökning, kan det vara bra att läsa två artiklar av Gudrun Schyman, som förklarar den verkliga effekten av den framställningsform som Ulf Kristersson & Co. och som dessvärre – också detta enlig välkänt mönster – sprider sig i annars välvilliga kretsar. Det som sker är den feministiska förståelsen fördunstar – något som, förutom det mer uppenbara bidraget till en rasistisk dagordning, drabbar kvinnor i allmänhet och våldsutsatta kvinnor (med olika bakgrund) i synnerhet.

Nåväl. Schyman:
Invandrade kvinnor som stigmatiseras som offer för patriarkala värderingar från sina kulturer blir en täckmantel för rasistiska och patriarkala strukturer i Sverige som möjliggör att brott mot kvinnor upprepas gång på gång. Brottsofferforskning visar att "rasifierade" kvinnor anses mindre trovärdiga i våldtäktsfall, särskilt om förövaren är "etnisk svensk". Dessa kvinnor utsätts alltså också för "det svenska patriarkatet" i ett rasifierat samhälle.

Sociala och rättsliga myndigheter måste få ökade kunskaper om att våldet tar sig olika uttryck. Generaliserade uppfattningar där våldets uttryck förenklas i uppsatta mallar som "hedersvåld" och "svartsjukevåld" medverkar till rasism och till förenklade analyser vilket i sin tur kan leda till felaktiga insatser och åtgärder för våldsutsatta kvinnor, män eller barn.
Läs hela.

Och även uppföljaren: Våga se strukturerna bakom det patriarkala våldet, Svensson.

Jag har skrivit om detta tema förr. Läs gärna:

* Hedersspöket som skrämseltaktik
* Lite hederlig antifeminism blandat med nyfräsch rasism
* Mera heder

15 kommentarer:

Jeen sa...

Om Stockholm är så bra på att ta hand om svenska barn som rymt hemifrån eller blivit utslängda, som Kristersson skryter om, varför finns det då GATUBARN (ja, i många fall blåögda och med cendrefärgat hår) i Stockholm idag???
Läs boken Flickan under gatan.

Att även många av dessa barn och tonåringar vill slippa undan föräldrar som misshandlar dem och att det inte alls alltid handlar om alltför passivt föräldraskap verkar aldrig ha fallit honom in.
Och en sådan man är socialborgarråd!

Inga utsatta barn och ungdomar, varken svenska eller invandrade blir hjälpta av den attityd och okunskap han uppvisar i artikeln. Tyvärr.

Anonym sa...

Du är så förutsägbar så fort jag läste rapporten om hedersvåld som kom så visste jag att du skulle skriva något om fascistifiering/förbruning...

Är det verkligen en människa som skriver dessa inlägg eller är det ett script?

Ali Esbati sa...

Jag ber om ursäkt. Ska försöka balansera med att hälften av gångerna ta ställning för rasism istället.

Anders Eriksson sa...

Ali, jag måste fråga dig en sak som jag länge undrat. Jag håller med dig - och Gudrun Schyman - att våldet mot kvinnor i första hand handlar om att de är kvinnor, och att det är en del av den mer universella struktur av manlig överordning. Men förnekar du till att det finns - i brist på bättre ord - kulturella skillnader i denna struktur, som gör att vissa grupper av, främst unga, kvinnor drabbas hårdare än andra? Och som därför kan vara värt att uppmärksamma särskilt?

Ali Esbati sa...

Nej, självklart finns det en massa skillnader i hur kvinnoförtryck uppträder. Frågan är hur man uppmärksammar det, vilket i sin tur påverkas av syftet.

Och för många invandrartjejer och -kvinnor blir det så att deras problem bara är intressanta när det kan passa(s) in i en kulturalistisk förståelseram.

Det och annat skriver ju både Gudrun Schyman och jag mer om i de länkade artiklarna.

Ricardo sa...

Ali, det handlar inte om att du ska ta ställning FÖR kvinnomisshandel eller rasism. Det handlar om att du ska kunna erkänna att en stor del av det förtryck vi talar om försiggår i de kulturkretsar som involverar människor från Mellanöstern (muslimer). Jag har själv bott där länge och har sett det på nära håll.

När du struntar i att göra det, och låtsas som att uppmärksammandet av detta skulle vara "rasism" (istället för att vara glad över att någon bryr sig) då är det ideologisk blindhet.

Man borde kunna förvänta sig mer av en intelligent kille i din ålder.

Ali Esbati sa...

Ricardo,

Jag föreslår att du läser inlägget innan du kommenterar.

PS. Jag har också bott i Mellanöstern.

Cameo sa...

Ja, jag vet inte. Jag är en pappa med tre numera uppvuxna barn, och jag måste säga att jag är duktigt osäker på hur jag egentligen skall förhålla mig till denna våldsdebatt. Jag kan konstatera att sonen åkt på stryk under sin uppväxt så många gånger att det är omöjligt att hålla reda på, de flesta gångerna tämligen ofarligt, men i åtminstone två fall med närapå dödlig utgång. Sonen är inte, såvitt jag har kunnat förstå, särskilt annorlunda än andra i samma ålder, och de flesta av hans kompisar har också åkt rejält illa ut med jämna mellanrum.

Döttrarna har aldrig, upprepar aldrig, varit i närheten av våld. Varken de själva eller deras kompisar.

Har därför oerhört svårt att känna igen mig i denna debatt, även om jag självfallet inser att urvalet är en aning begränsat. Jag har dock via Polismyndigheten i Stockholm hämtat statistik som mycket starkt stöder det jag själv tyckt mig se - dvs att unga män är i särklass den mest våldsdrabbade gruppen (och självfallet också den mest våldsutövande gruppen). De individer som utövar våld är dock tämligen få i förhållande till den grupp som "tar emot" detta våld.

Kan således vara dags att bredda debatten till att gälla fler - i annat fall kommer åtminstone jag, och många med mig, inte att tolka Schymans eller andra s k proffstyckares ständiga jakt på män som inget annat än ett f n politiskt korrekt flummande, som inte har till annat syfte än att stärka deras egna politiska kort.

Jag menar självfallet inte med detta att förminska hedersrelaterat våld, eller annat våld riktat mot kvinnor för den delen, men det går inte att trovärdigt föra denna debatt utan att se till våldet som helhet. Det verkar vara ett mindre gäng delvis missanpassade individer som står för den absoluta merparten av våldet i vårt samhälle. Varför diskuteras inte detta med samma gusto som allt annat våld? Är det för att man som man skall kunna ta emot litet pisk utan att gnälla för vi är så rädda om bilden av den starke mannen?

Ricardo sa...

Ja, jag har läst inlägget. Och det är helt oursäktligt att du, som borde veta bättre, citerar Gudrun Schyman som säger att det är förenklad analyser och "rasism" att påtala hedesförtryck m.m.

Du gör dig dummare än vad du är. Att Gudrun inte fattar är en sak. Men att du spelar med är långt värre.

Ali Esbati sa...

Nej Ricardo, jag "spelar inte med". Gudrun Schyman har rätt. Det är viktigt att påtala rasism. Inte minst när det går ut över grundläggande feministisk förståelse, och slår hårt mot kampen för kvinnors rättigheter och liv - som i det här fallet.

Jan Hårstad sa...

Ali blogger for Roxana Saberi ?

http://bloggurat.net/stikkord/roxana-saberi

Hei Ali , jeg regner ikke med å slippe til på din sensurerte blogg heller ?
Din monomane markedsføring av hat mot alle som er skeptiske til morderbandene fra Iran som prøvde å talivet av William Nygaard d.y. har fasinert meg lenge.

Jeg er en ivrig leser av din blogg og har respekt og forståelse for din avesjon mot meninger som ikke passer din agenda.
Etter en tid å ha lest meg opp på den anti-fascistiske bevegelsens praksis rundt om i Europa og faktisk blitt ganske sjokkert over hvor rabiat voldelige de var, kom jeg til den konklusjon her på document at var det noen som hadde likhet med klassiske fascister, så var det anti-fascistene.
Idag datt jeg da over en professor Aidan Rankin som på saklig og lærd vis redegjør for at stormtroppene Anti-Nazi League i England er det som er britisk fascisme i særklasse. Og med stor kunnskap om britisk venstrebevegelse forklarer han hvorfor det måtte ende opp slik.

Artikkelen "Anti-fascism is the new fascism" bør studeres inngående, for den som tror vi slipper unna her oppe er utilgivelig naiv. En ytterst viktig artikkel:

Anonym sa...

Vi det forrige innlegget passere FASCIST-ALIs sensur ?

Thomas E sa...

När man läser om den här undersökningen så får man uppfattningen att författarna och Ulf Kristensson anser att det är en mänsklig rättighet för femtonåringar att få knulla, och att föräldrar som försöker förhindra detta ägnar sig åt hedersförtryck. Är det bara jag som tycker att det är lite konstigt? Om undersökningen handlat om svenska frireligösa familjer så hade väl knappast nån ledande moderatpolitiker ställt sig på de sexliberala barrikaderna.

Jan Hårstad sa...

Dr.Aidan Rankin. En bedre link til nevnte artikkel:

http://www.cesc.net/radicalweb/scholars/rankin/ar2.html

Jeg kommer aldri over en kritisk analyse fra ALI om Islamistenes agenda.

The Politics of the Forked Tongue: Authoritarian Liberalism
by Aidan Rankin

Friskytten sa...

Jag vill inte förneka att det finns ett kvinnoförtryck i Sverige också, men jag vill nog påstå att hedersförtrycket är ett annorlunda uttryck för det. Jag är övertygad om att alla slag av kvinnoförtryck måste bekämpas, men också att man måste se till de olika varianterna. Kampen måste ske både generellt och i detalj. Jag förstår inte Schymans (och en del andras) önskan att alltid vilja trolla bort hedersproblemet.

För övrigt var ju 25% av de drabbade i undersökningen killar.

friskytten.blogg.se